Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Bobvaneijk - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Bobvaneijk - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: Bob van Eijk

30 Maart 2014 | Australië, Melbourne

Ja hoor, daar is die dan, eindelijk. Mijn tweede reisverslag.....

Roadtrip dag #1

Vandaag begon onze roadtrip officieel. We moesten vroeg opstaan en vanaf het centraal station van Melbourne met de trein naar Kingsington om onze campervan op te halen. Helemaal aangekomen bij de autogarge lijde een van de verhuurders ons naar de camper van. Helaas bleek deze sleurhut niet helemaal aan onze verwachtingen te voldoen. In plaats van plek voor vijf personen was er krap plek voor vier personen. Dus na dat Amal met de verhuurders had gesproken kregen we een tent mee zodat er wel genoeg plek was. Na twee uur onderhandelen konden we dus eindelijk gaan ontbijten en kon onze trip langs de Great Ocean Road beginnen. Na een half uurtje door weiland te hebben gereden bereikte we de kust en waren we alle vijf overvallen door het onvoorstelbaar mooie uitzicht. We zijn dan ook gelijk gestopt om foto's te maken. Om de zoveel kilometer stopte we om te genieten en foto's te maken van de mooie kust. Aangezien er natuurlijk ook gegeten moest worden gingen we onderweg ook bij de supermarkt langs om het "hoognodige" in te slaan zoals avond eten en Goon. Goon is de naam voor een goedkope wijn in een doos van z'n 5 liter. Het wordt veel door backpackers gedronken. Na een stuk verder te hebben gereden kwamen we bij Bells Beach, een bekend strant met hele hooge golfen. We zijn de rest van de dag verder gereden en hebben nog meer mooie uitgestrekte kusten gezien. Tegen de avond begonnen we te zoeken naar een plek waar we met onze campervan mochten staan. Het liefst wouden we een gratis staanplaats op een daar voor aangegeven plaats. Hiervoor moesten we alleen wel een dal in rijden dat volledig onverlicht was, het doet je denken aan een horror film. We hadden geen mobiel bereik, helemaal niks. Na 3 kwartier gereden te hebben kwamen we aan op onze gratis staanpek. Gelukkig waren er meer mensen. Het bleek alleen behoorlijk tegen te vallen aangezien we nog moesten koken en een tent moesten opzetten zonder veel meer verlichting dan onze koplampen. Daarom zijn we maar terug gereden naar de bewoonde wereld om daar een camping te zoeken. Die nacht hebben we op een camping gestaan zonder er voor betaald te hebben. We gingen er gewoon staan en niemand viel op dat we er waren.

Roadtrip dag #2

De eerste nacht in onze campervan was ijs en ijs koud. Ik had geen slaapzak, helemaal niks. Ik heb onder mijn strandhandoek geslapen met mijn kleren aan. Dus.... volgende keer een slaapzak mee Bob! Toen ik de campervan die ochtend uit kwam liepen er drie wilde papegaaien rond de campervan heen. Echt raar om te zien maar wel leuk. In Nederland zijn we dit natuurlijk helemaal niet gewend, maar in Australië zijn papegaaien in het wild heel normaal. De kamping waar we die nacht hadden geslapen lag aan een strand, helaas was het te koud om te zwemmen. We hadden van te voren al uitgezocht waar wat leuke dingen waren om te zien op onze route. Zo wisten we dat als we verder zouden rijden we langs een golfbaan zouden komen waar veel kangoeroes op leefde. We zijn toen ook echt de golfbaan opgegaan. We durfde niet heel dichtbij de kangoeroe te komen want we wisten ook niet echt hoe ze zouden gaan reageren. Die dag zijn we weer verder langs de kust gereden. De sfeer in de auto is nog steeds goed. Er is af en toe wel eens wat ruzie tussen sommige mensen, maar meestal gaan die ruzies niet heel lang door. Gelukkig kan ik het met iedereen goed vinden. Moet zeggen dat het rijden langs de kust niet gaat vervelen, maar merk wel dat het allemaal heel erg hetzelfde is. Het maakt alleen niet uit want het blijft mooi! We zijn verder getrokken naar een plek die er om bekend stond dat er wilde papegaaien en koala's leefde. Het was heel even zoeken maar we hebben er uiteindelijk toch nog twee gespot, en hoe. We stonden gewoon naast de boom waar de koala in zat. Na misschien wel dertig foto's van dat beest gemaakt te hebben wist ik dat die foto's tot de mooiste van de roadtrip zouden gaan behoren. We hebben die dag ook nog de twaalf Apostels bezocht. Dit zijn twaalf hoge stukken rots in het water aan de kust. Je ziet er in elke reisgids over Australië foto's van, alleen nu sta je er zelf en dat is tien keer mooie. Zeker aan te raden om een keer naar toe te gaan. We zijn aan het eind van de dag weer opzoek gegaan naar een camping en we hadden uiteindelijk een hele goede gevonden. Amal heeft die avond voor ons gekookt. We ware allemaal best moe van onze tweede dag roadtrip. Het was een geslaagde dag!

Roadtrip dag #3

Op de derde dag van de trip zijn we weer verder getrokken richting Adelaide. De kusten waar we met de campervan langsrijden blijven gewoon mooi. De Great Ocean Road is natuurlijk niet voor niets de mooiste autoroute ter wereld. We hebben deze dag een meer bezocht dat zich in de krater van een vulkaan heeft gevestigd, de Bleu Lake krater. Het was een mooi meer om te zien, vooral omdat het water zo helder blauw was. Na aan het eind van de dag een camping opgezocht te hebben zij we in het centrum van dat stadje Fish and Chips gaan eten. Die avond hebben we nog gezellig met zijn alle bij de campervan gezeten. Wat jammer was, was dat de toiletten en douches van de camping vol zaten met een soort van bloedzuigers, dus werd het douchen maar even een keer overgeslagen. Het was weer een gezellige dag.

Roadtrip dag #4

Vandaag zijn we iets meer het binnenland ingegaan en hebben de kust even achter ons gelaten. Meer het binnenland in vind je lange autowegen door uitgestrekte landschappen. Ook zijn er dicht bij de kustgebieden grotten te vinden en we hebben deze ook bezocht. De grotte heette de Naracoorte Caves en waren niet heel bijzonder om te zien. In het binnenland zijn ook wijngaarde, het leek ons leuk om daar even langs er gaan omdat Australië toch ook wel bekend staat om haar wijnen. Na wat wijn geproefd te hebben, hebben hebben we nog een fles gekocht. Na een stuk verder te zijn getrokken waren we het er allemaal wel mee eens dat we genoeg hadden gereden voor de die dag. Van de eigenaar van de vorige camping hadden we een adresje gekregen waar we wel konden verblijven. Het probleem was alleen dat je soms wat melig wordt met zijn alle in z'n campervan. Dus toen we bij de camping aankwamen reden we met de muziek veel te hard aan het termijn op. Wij maakte met ons graffiti busje sowieso al een beetje vreemde indruk, dus laat staan wat mensen dachten als je met de ramen open en de muziek veel ste hard aan een camping op kwam rijden. Toen we bij de receptie voor een nacht een staanplek wouden boeken, kwam die camping baas met het verhaal dat het computersysteem defect was. Dit geloofde ik dus voor geen meter want het was volgens mij gewoon een smoes om in weg te krijgen. Dus reden we met even harde muziek het terrein weer af. We hebben toen maar besloten om door te rijden naar Adelaide, tevens de eindbestemming van onze trip. We hebben daar in een hotel geslapen want alle campings waren al gesloten. Ik was wel blij dat ik een nacht in een hotel kon slapen want in z'n campervan lig je niet super. We hebben doe avond een menuutje gescoord bij de Mc en op onze hotelkamer die vles even leeggedronken. Dit was de laatste echte dag van onze trip. De volgend ochtend moesten we al weer 10:30 uitchecken en begon ons laatste dagje.

Roadtrip day #5

Na een goede nacht geslapen te hebben in het hotel hebben we die ochtend uitgecheckt en opzoek gegaan naar een plek waar we wat konden ontbijten. We hebben wat brood gehaald bij de supermarkt en op de parkeerplaats gaan eten. We zijn daarna naar het hostel in Adelaide gegaan dat we de dag daarvoor al hadden geboekt. We kwamen met zijn vieren op een kamer. Amal sliep in een ander hostel maar wel dichtbij. We hadden het hostel via internet geboekt. Het was een heel goedkoop hostel en dat was ook de reden dat we juist dat hostel hadden geboekt. Helaas bleek het hostel niet zo gunstig te zijn als de prijs die we er voor betaald hadden. Dit was echt het ergste hostel tot nu toe. Zal vertellen wat er zo erg aan was, daar komt ie: Het hostel stonk, de vloer was vies, de keuken was vies, de kamers waren vies, de wc's waren vies, de douches waren vies (eigenlijk was gewoon alles vies, maar dan ook echt alles!). Er was geen houskeeping dus er werd nooit schoongemaakt, de matrassen waren zo dun dat je net zo goed op de latten-bodem kon gaan liggen, er zaten zwervers en junks in het hostel en het ergste van allemaal, er bleken af en toe ook wel eens ratten vanuit het riool het hostel in te komen. Gelukkig heb ik ze zelf niet gezien, maar heb met mensen gesproken die ze wel gezien hebben. We hebben maar een keer in de keuken gekookt en de rest van de avonden eten gehaald bij een take away. We zijn die avond met zijn alle gezellig ergens gaan eten om de roadtrip af te sluiten.

We hebben gewoon een van de mooiste gebieden van Australië en van de wereld gezien. Ik vind dat echt bijzonder. De roadtrip langs de Great Ocean Road was een mooie ervaring en ik had het echt niet willen missen!

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

We zijn dus de vijf dagen na de trip in Adelaide gebleven. In principe een prima stad maar vijf dagen was wel genoeg. We hebben het rustig aan gedaan, gewoon lekker naar het strand gegaan en door de stad gelopen. Helaas sloten de winkels wel om zes uur dus dat was jammer.

We hebben met elkaar besloten dat we na de roadtrip op ons zelf verder gaan reizen. Iedereen gaat nu dus zijn eigen weg. Best spannend moet ik zeggen, maar ik weet dat het ook goed is om na zo lange tijd met een groep mensen even alleen te zijn. Iedereen ging dus zijn eigen weg en die van mij ging richting Melbourne. Daar ben ik met de groep al eerder geweest want we hebben daar onze campervan gehuurd. Aangezien ik eerst wou gaan werken voordat ik weer verder ging reizen wou ik naar Melbourne om daar te gaan werken in de horeca. Ik wist dat er heel veel restaurants en barretjes waren dus het leek mij een goede plek. Ik was erg benieuwd wat er allemaal ging gebeuren, maar het is belangrijk dat je relaxed blijft. Dat is best moeilijk, maar gelukkig helpt de Australiër je daar wel mee. Iedereen zegt hier namelijk "Now worries"

I hope you enjoyed;)

Cheers,
Bob

• 30 Maart 2014 - 15:37

Mam:

Hey lieverd............wat een leuk verslag ........geweldig al die ervaringen .Wat moet dat een mooie roadtrip zijn geweest.Kan je nog wat foto's plaatsen????....Mooie instelling van de Australiërs..................no worries..............zouden meer mensen moeten doen.....Lieverd dikke knuffel.......xxxxx

• 30 Maart 2014 - 15:37

Koen:

Hoi Bob

Wat een gaaf verhaal, volgens mij heb jij het dus heel erg naar je zin.
    Leuk ook dat je met die ploeg die hele rit hebt gemaakt. Ik hoop dar je snel een baantje vindt.
    Margrit en ik hopen morgen even met je te skypen, ik hoop dat je dan wel goede WiFi hebt.
    Take care.
    Koen

• 30 Maart 2014 - 16:10

Sam:

Leuk verslag,
    Echt geweldig om te lezen wat je daar allemaal mee maakt!

Kun je misschien wat foto's op deze blog plaatsen?

Sam

• 30 Maart 2014 - 16:22

Marion Schulte:

hallo Bob, Wat een mooie belevenissen. Je beschrijft het heel leuk. Heel veel succes en plezier en inderdaad geen zorgen! groeten, Henk, Marion, Jeroen en Berend

• 30 Maart 2014 - 19:15

Mandy:

Ha Bob,

Wat leuk dat je ons hebt toegevoegd aan deze blog! Super! Wat een mooie verhalen heb jij en wat een geweldige tijd heb je daar! Klinkt allemaal erg avontuurlijk :-). Lekker je gang gaan en zelf bepalen wat je gaat doen en waar je heen gaat. Wat een vrijheid! Geniet ervan en veel plezier! We lezen graag je volgende verhaal!

Liefs Bas, Teun Pien Huub Mandy

• 30 Maart 2014 - 19:58

Lies Van Eijk:

Hallo bob Wat een mooi verhaal,ookbest spannend af en toe . Geniet van deze tijd , we zijn benieuwd naar de foto's t.z.t. Succes met het zoeken naar werk liefs oma Lies opa ted

• 01 April 2014 - 09:10

Papa:

Mooi man....... we houden contact verder ook per whatsapp. en Skype

• 01 April 2014 - 16:49

Mirjam:

Hoi Bob,
    Wat leuk om al je ervaringen te lezen.
    We zijn benieuwd naar je volgende belevenissen!!
    Hopelijk vind je snel een baantje, en misschien help ons shirt hier nog bij ;)
    Veel plezier en geniet van je vrijheid.
    Liefs Ted, Mirjam, Niels, Merel en Marit

• 01 April 2014 - 20:08

Opa En Oma Maronier:

Hallo Bob,

Wat een leuk en spannend verslag, we hopen gouw wat beelden te zien.
    Je moeder komt morgen 2-4-14 om met oma violen te kopen bij intratuin.
    Ik hoop dat je snel in Perth een baantje vind. Skype maar naar ons, wij zijn meestal om 10.00 uur wel bereikbaar.
    Bob oma heeft de tekst goedgekeurd !!!
    Veel geluk en blijf jezelf, Opa.

• 01 April 2014 - 20:35

Sigrid:

Hoi Bob, wat een leuk verslag van je reis. We hebben het met veel plezier gelezen en leuk dat we je op deze manier kunnen volgen.
    Wat enorm stoer dat je zo door Australie reist. Heel veel plezier daar en we kijken uit naar je volgende verslag. Pas goed op jezelf.
    Liefs Sigrid en Bert-Jan

• 03 April 2014 - 12:21

Netti:

Hallo Bob,
    Hoorde vanochtend dat je je verslag vervolgd heb. Dus snel achter de computer. Wat avontuurlijk! Ik kan me best voorstellen, dat het niet altijd gemakkelijk is,maar je slaat je er als een held doorheen. Naast veel genieten van een van de mooiste plekken op aarde.En nu in Perth op zoek nar werk. Veel succes daarbij. Dikke knuffel, keep safe!! Netti

• 04 April 2014 - 21:07

Sake Visser:

Hoi Bob,
    Leuk te lezen wat jij daar allemaal beleeft, hoop later de mooie foto's van jouw Australië avontuur te mogen bewonderen.
    Veel plezier verder, blijf je volgen.

Groet Sake.

• 09 April 2014 - 09:59

Rein Arjan:

Leuk om te lezen wat je allemaal doet! Groetjes en veel plezier. Rein Arjan.

• 14 April 2014 - 19:11

Veronique,Willem,Lot,Jim En Gijs:

Hey Bob,
    Met veel plezier hebben we je reisverslag gelezen . Ook wij zijn daar ooit geweest ,dus we weten hoe indrukwekkend deze roadtrip is. Veel van je verhalen herkennen wij! Gaaf dat je dit al gedaan hebt.
    Als het goed is zit je nu in Perth. We hopen dat je inmiddels australische dollars aan het verdienen bent en dat de Chinezen je niet al teveel in de weg zitten.
    We wensen je een super tijd in het verre Australië en we hopen dat je er ook zeker van geniet.
    Liefs en enjoy, Veronique,Willem,Lot,Jim en Gijs